CRM- & säljbloggen

Koppla din telefon till Lime CRM

Många av våra kunder har efterfrågat en enkel telefoni-koppling till Lime CRM och tillsammans med våra vänner på Telavox har vi tagit fram en av våra mest enkla och supersmarta kopplingar någonsin!

Ring ut från Lime CRM via Telavox

Tidigare har du kunnat ringa till dina kontaktpersoner genom click-to-call från Lime CRM från alla fält som är av telefon-typ för Skype och Lync. Nu funkar detta även för Telavox Flow! Lime CRM kommer automatiskt känna igen att du har Telavox Desktop installerat på din dator och ringa ut genom ditt Telavox-konto.

Inkommande samtal visas i Lime CRM

Dessutom, när det ringer in till ditt telefonnummer som är kopplat till Telavox och du svarar via Telavox Desktop, så kommer en sökning göras i Lime CRM och vid träff visas personkortet för den person du pratar med. På detta sätt har du den senaste historiken för personen samt personens fullständiga uppgifter ”at your fingertips” och kommer enkelt kunna anteckna vad ni pratade om genom en post i historikfliken.

Vad behöver jag för att komma igång?

För att komma igång med denna smidiga funktion krävs ett Televox-konto samt Telavox Desktop installerat på din dator. Du behöver givetvis också Lime CRM installerat på samma dator samt några timmars konsultation för att koppla på funktionaliteten. Därefter är det bara att köra!

Vill du veta mer?

Fyll i formuläret så berättar vi mer!

Vilka är Telavox?

Telavox telefoni- och växeltjänst Flow har allt ett företag behöver för att enkelt kommunicera och samarbeta med kunder och kollegor. Ring, koppla samtal, chatta och hantera växeln var du vill, när du vill. Allt i en användarvänlig app. Licenser istället för abonnemang ger en enkel och kostnadseffektiv kommunikationslösning. Telavox Flow kan också integreras med Skype for Business där Flow innebär en telefonikoppling och utökad växelfunktionalitet.

Bolaget grundades 2002 som en av Sveriges första IP telefoni-leverantörer. Telavox har expanderat kraftigt och har under de senaste sex åren utsetts till både Gasellföretag och Superföretag. Tidigare i år lyfte London Stock Exchange Group Telavox som ett av Europas mest dynamiska och snabbväxande bolag. Idag är Telavox den nästa största leverantören på svenska företagsmarknaden.

By | 16 November, 2016|Categories: CRM|Tags: |Comments Off on Koppla din telefon till Lime CRM

Customer Success: CRM är som tandtråd!

Att jobba med ett CRM-system är som att använda tandtråd. Alla förstår varför man ska göra det, det kräver inte mycket tid och det ska göras regelbundet för att ge resultat. Ändå gör vi det bara 3 dagar innan och 3 dagar efter tandläkartiden. Varför är det så?

Det handlar naturligtvis om att vi måste ändra våra vanor och rutiner, oavsett om det gäller tandtråds- eller CRM-användande. Jag vågar tom sticka ut hakan och säga att du som använder tandtråd regelbundet också är en duktig CRM-användare!

En av de viktigaste faktorerna för att få ett bra användande är det som händer direkt efter införandet av CRM-systemet. Det är när systemleverantören lämnat, som arbetet i systemet börjar på allvar, och då användarna ska ändra sina vanor.

Ett sätt att aktivera användarna är att sätta upp en plan med olika aktiviteter som driver användande. Det kan t.ex. vara:

  • Det ska vara kul att ändra sina vanor! Börja med att bestämma att ni kommer att fira med något roligt när ni når upp till ert mål, t.ex. ”När vi som team har nått 1000 historiknoteringar så äter vi middag ihop!”
  • En tid efter användarutbildningen håller superanvändarna ett uppföljningsmöte där de går genom det som man märkt inte riktigt används som det var tänkt, och samtidigt passar man på att ha en frågestund för användarna.
  • Varannan vecka skickar superanvändaren ut ett mail med relevanta nyckeltal (nya affärsmöjligheter, antal kundbesök etc) ut till användarna. Gärna med veckans CRM-tips också, något som gör det lättare att använda CRM-systemet.
  • Visa att ni använder informationen som användarna lägger in, t.ex. genom att ta ut en pipelinerapport och en aktivitetsrapport på säljmötet. Använder ingen infon så finns det inget incitament för användaren att lägga in den!

Glöm inte att sätta deadlines för aktiviteterna och vem som är ansvariga för att de utförs.

Lyft ditt CRM-användande och implementera CRM

Har du några andra tips på hur man kan få igång användandet? Dela gärna med dig!

Vill du ha mer? Kolla in vår kunskapsbank!

By | 11 October, 2016|Categories: CRM|Comments Off on Customer Success: CRM är som tandtråd!

7 steg för att öka användandet i ditt CRM-system

Var det ett tag sedan ni implementerade ert CRM-system? Känner ni att användandet har sjunkit sedan starten? Lugn, det är helt normalt att aktivitetsnivån går ner något och att de gamla vanorna gör sig påminda.

Så vad skall man då göra för att lyfta användandet i CRM-systemet? Jag har summerat sju punkter som kan hjälpa er! Och kom ihåg: målet ska såklart vara en 100%-ig användargrad men fira varje framgång och tänkt på att varje procent ökat användande ger er en konkurrensfördel och ett positivt ekonomiskt utfall.

  1. Sluta aldrig revidera

    Se till att ditt system alltid är levande. Lyssna på organisationen, intervjua användarna, förenkla, förbättra och tänk om. Ha i åtanke att  arbetet alltid kan förbättras och göras enklaste och mer effektivt.

  2. Koppla in omvärlden

    Genom att koppla in omvärlden kommer det blir klart mer intressant att använda systemet.Exempel? Importera företagsuppgifter automatiskt i systemet. Se aktuell ekonomisk information direkt från ERP-systemet. Eller kanske vill du kunna ringa upp en kund genom ett enkelt klick på telefonnumret?

  3. Återkoppla och motivera

    Låt användarna få direkt återkoppling på sitt arbete, i realtid. Snygga grafer och summerade insikter är lysande exempel på återkoppling i realtid. Tydliga trafikljus som visar utfall vs. Uppsatt mål.Användandet ökar direkt när man ser att sina kalla samtal och alla kundbesök gör skillnad.

  4. Håll en hög utbildningsnivå

    Gör upp en plan för hur alla på företaget ska hålla en hög utbildningsnivå. Nyanställda ska få en grundkurs och personal med längre frånvaro kan behöva en uppfräschning.Efter ett tags användande får ofta en uppföljningsutbildning stor effekt då användarna kan ha frågor och funderingar de inte hade vid projektstarten.

  5. Förenkla

    Enkelhet ska vara en ledstjärna. Ta bort fält ni inte använder, se till att programmet startar så fort användaren slår på datorn. Sker rapportering löpande? Skapa då en rapport som chefen enkelt kan ta ut på egen hand.

  6. Motivera och spara tid

    Alla vill spara tid. Kan du visa på hur användarna sparar tid får du med fler på tåget.
    Besvara frågan ”Whats in it for me?” och koppla belöningssystemet till användandet.Uppmärksamma eldsjälar och aktivera användaren internt, ni kanske kan utlysa en tävling?

  7. Ställ krav!

    Låt det vara tydligt att det är ett uttalat krav från ledningen att samtliga ska använda systemet. Och se framförallt till att ledningen föregår med gott exempel.Motivera, ställ krav och utbilda tills alla accepterar systemet.

Vill du ha alla punkter samlade i en smidig poster? Då kan du ladda ner en här – varsågod!

Lyft ditt CRM-användande och implementera CRM
By | 16 May, 2016|Categories: CRM|Comments Off on 7 steg för att öka användandet i ditt CRM-system

Är det dags att fräscha upp er försäljningsprocess?

Jag stöter dagligen, ute hos kunder, på gamla försäljningsprocesser och arbetssätt som kan förbättras och effektiviseras, och jag är säker på att vi är många som känner igen oss i det. Det kan vara allt från att man inte får samma resultat på sina pitchar som förut, till att uppföljningarna inte längre passar kundens köpprocess. Därför har jag valt att, i detta inlägg, sammanfattat tre steg som du kan genomföra när du upptäcker att försäljningsprocessen inte längre passar dina kunders köpprocesser.

Så hur upptäcker man då problemen? Jo, har du någon gång funderat på varför ni stänger färre leads? Eller varför ni har svårt att boka möten? Har du då försvarat det med att; det har dykt upp en aggressiv konkurrent på marknaden? Eller att kunden är svår att få tag på? Då behöver du sannolikt se över de processer ni jobbar med.

Ouppdaterade processer leder allt som oftast till att du måste jobba hårdare och hårdare för att uppnå den satta budgeten, och har man väl gett sig in i den bubblan, är det svår att ta sig ur och få ett annat perspektiv på situationen. I en hektisk vardag verkar det oftast som att den enda lösningen är att jobba ännu hårdare, men det du egentligen gör är att lägga onödigt mycket energi på en process som inte fungerar. Lyckligtvis finns det relativt enkla åtgärder att vidta för att undvika detta:

  1. Börja med att regelbundet utvärdera försäljningsarbetet. Se till att du gör rätt aktiviteter i förhållande till kundens köpprocess.
  2. När du ser att något inte fungerar, ta reda på varför det inte fungerar – vad har förändrats?
  3. När du vet vad som har förändrats, ta reda på hur du ska anpassa dig till förändringen.
  4. Gör en kostnads / nyttoanalys av vad anpassningen skulle innebära. Är det en liten justering i ett utskick, eller måste ni lägga in en helt ny kontaktpunkt för kunden? Om du märker att det är en stor förändring är det alltid klokt att bryta ner den i mindre bitar. Sätt ihop en projektgrupp som ansvarar för att driva projektet framåt. Om COI (Kostnad för passivitet) är hög, kan det vara smart att ta in extern hjälp om det är svårt att avsätta den tiden inom företaget.
  5. Prioritera så att du får förändringen på plats, ju förr desto bättre. Det kommer att underlätta livet för både dig och dina kunder!

Det är lite som tvätta, om du kör en maskin om dagen (utvärderar dina processer ofta), undviker du den stora tvätthögen (de extra tuffa tiderna med försäljningen) som till slut svämmar över i tvättkorgen. Om du ser över processerna, så att de matchar kunden och dess köpbeteende, kan jag lova dig att du kommer se positiva förändringar i dina försäljningssiffror och du slipper ett badrum fullt med smutsig tvätt! Lycka till!

By | 2 May, 2016|Categories: Sälj|Comments Off on Är det dags att fräscha upp er försäljningsprocess?

Tre tips på hur du väljer rätt CRM-system

Står du och ditt företag inför beslutet att välja CRM-system? Att välja ett CRM-system är inte lätt. Inte nog med att det finns en uppsjö av olika leverantörer, de har dessutom olika funktioner och lösningar på ditt CRM-problem.

Så hur kan ni då vara säker på att ni väljer rätt produkt och rätt leverantör? Nedan har jag sammanställt en lista på tre steg, som kommer hjälpa er på rätt väg mot ert nya CRM-system. Lycka till!

Planera och lägg upp en strategi

Innan ni sätter igång och letar leverantörer är det viktig att ni har en tydlig strategi och plan med vad ni vill att det nya CRM-systemet skall tillföra i er organisation. Den vanligaste missuppfattningen är att CRM-systemet mirakulöst skall generera nya affärer och kontakter bara genom att det införs, och med det tankesättet tappar man lätt fokus.

Det viktigaste är att ta reda på vad det är ni vill uppnå med systemet från ett företagsperspektiv. Vill ni behålla fler kunder? Förbättra er kundservice? Hantera leads mer effektivt eller öka er försäljningen? Tänk på att ett CRM-system kan användas på olika sätt och att det inte finns en given mall för alla företag och branscher. Men, ni kommer inte uppnå era mål om ni inte först förtydligat dem.

Skriv en önskelista tillsammans med användarna

Nästa prioritet är att skriva ihop en önskelista med vad ni vill ha i ert CRM-system. Ett CRM-system kan innehålla precis hur lite eller hur mycket som helst. Innan ni sätter igång och letar CRM-leverantör är det viktigt att ni vet vilka funktioner ni önskar. Börja genom att fundera på vilka avdelningar som kommer använda CRM-systemet och hur många användare ni kommer ha. Boka sedan in en eftermiddag där alla avdelningar samlas och tillsammans skriver en önskelista med funktioner som ni skulle vilja ha med i systemet. På så sätt har ni en bra grund att stå på när ni väl skall börja leta leverantörer.

Ett tips här – plocka lågt hängande frukt. När man ser vad ett CRM-system kan är det lätt att önskelistan växer sig lång. Finns det vissa delar som är viktigare än andra? Kan ni börja lite mindre för att sedan bygga vidare på ert system?

Använd din magkänsla och välj ut tre leverantörer

Om jag ska vara ärlig så kan de flesta CRM-systemen på marknaden i princip samma saker. Visst skiljer sig vissa funktioner åt, men det absolut viktigaste för att lyckas med ditt CRM-projekt är att hitta en leverantör som ni ser en lång och bra relation med. Välj ut tre leverantörer som verkar passa er och era behov och be dem komma och visa hur deras system kan lösa er önskelista. Tänk på att hitta en leverantör ni kan växa tillsammans med, så behöver ni inte byta leverantör när verksamheten och behoven växer.

Lycka till med ditt CRM-letande!

Testa vårt CRM-system

Demon är gratis. Du behöver bara klicka på knappen nedan
och fylla i formuläret för att få tillgång till vår demo via mail. Mycket nöje!

Jag vill testa nu!
By | 28 April, 2016|Categories: CRM|Comments Off on Tre tips på hur du väljer rätt CRM-system