CRM- & säljbloggen

GDPR – vad, när och Lime

GDPR är förkortningen som du faktiskt MÅSTE känna till allt om. Den nya lagen träder i kraft den 25:e maj 2018 och den kommer ändra sättet som företag och organisationer samlar in, lagrar och använder personuppgifter. Är du helt förberedd på detta? Nä, det var väl det vi trodde ;). Vi hjälper dig gärna!

I det här inlägget kommer vi diskutera följande…

  • Vad är GDPR?
  • GDPR och Lime – hur funkar det?
  • Hur du förbereder dig!

 

Vad är GDPR?

GDPR är en förkortning av The General Data Protection Regulation, på svenska kallar vi den för Dataskyddsförordningen. Det är en ny europeisk lag för hantering av personuppgifter och ökat integritetsskydd som träder i kraft den 25:e maj 2018.

Den ger alla privatpersoner starkare rättigheter beträffande deras personuppgifter (bankuppgifter, adresser, IP-adresser, sjukhusinformation, inlägg på social media och så vidare – tänk så mycket information som du lämnar efter dig på Internet!) och mindre rättigheter och makt åt organisationer som samlar in och använder data för ekonomisk vinst.

Det betyder striktare regler för alla oss som driver ett företag eller en organisation när vi hanterar personuppgifter, och det kräver nya rutiner och förfaringssätt för en säker hantering av personuppgifter. Vad är bra med detta? Detta är absolut inte slutet på världen! Med ett CRMsystem, har du redan fått en flygande start.

 

Kommer de strängare lagarna gälla ditt företag?

Är ditt företag/din organisation etablerad i EU? Sparar ditt företag eller på något vis hanterar personuppgifter för privatpersoner? Säljer du och/eller lagrar du någon typ av personuppgifter för EU-medborgare?

Om du svarar ja på någon av frågorna så gäller Dataskyddsförordningen även dig. Om du har ett CRM-system som Lime så lagrar du säkerligen personuppgifter, och ska därför lyssna lite extra noga.

 

Vad är “personuppgifter”?

Personuppgifter inkluderar all information som kan länkas till en individ. Här görs ingen skillnad på personuppgifter för en privat, offentlig eller professionell roll. Det spelar ingen roll om individen är en anställd, en kund eller prospekt, eller om hen arbetar inom B2C eller B2B. Så länge det är en person inblandad måste du följa de nya föreskrifterna.

Personuppgifter kan vara en så självklar sak som ett namn, men det kan även vara en blandning av information som tillsammans kan göra det möjligt att identifiera en person. Till exempel:

  • Ett namn
  • En postadress
  • En e-postadress
  • Information om var personen befinner sig
  • Brödtext med personlig information
  • En uppdatering på social media
  • En dators IP-adress

 

Blir det något straff eller böter? Jajamensan.

Företag som inte följer lagen riskerar sanktioner. Om du inte följer Dataskyddsförordningen, så ligger böterna på upp till 4% av den årliga globala avkastningen eller 20 miljoner Euros, beroende på vilket belopp som är högst.

 

Vilka rättigheter innebär Dataskyddsförordningen för privatpersoner – och för ditt företags kontaktpersoner?

Låt oss reda ut begreppen! Med den nya Dataskyddsförordningen, vilka rättigheter har du som privatperson? Den här listan kommer förhoppningsvis förtydliga vad det är ditt företag behöver förbereda sig för. Återigen – detta kommer bli mycket lättare om du har ett CRM-system.

Rätten att bli informerad före uppgifter samlas in. Konsumenter måste gå med på att deras data lagras och medgivandet måste ges frivilligt istället för att det ges underförstått.

Rätten att begära tillgång till personuppgifter och fråga hur uppgifterna används. Ditt företag måste då lämna ut en kopia av individens personuppgifter, utan kostnad för den som begär ut informationen.

Rätten att få information korrigerad. 

Rätten att bli glömd. Om en person inte längre är en kund eller om hen tar tillbaka sitt medgivande till att ditt företag får använda dennes personuppgifter, så har hen rätten att få hens personuppgifter raderade.

Rätten att kräva att personuppgifter inte används.

Rätten att överlåta personuppgifter från en leverantör till en annan. 

Rätten att säga nej till att personuppgifter används för t ex direktreklam. Det finns inga undantag till den här regeln, och all användning måste upphöra så fort den här begäran mottags. Som organisation måste du förtydliga och understryka detta i inledningen på all kommunikation.

Rätten att bli informerad om det har skett ett dataintrång som kan äventyra en individs personuppgifter. Individen har rätt att bli informerad inom 72 timmar efter dataintrånget.

 

Lägg lite energi på Dataskyddsförordningen – och vinn trogna kunder.

Ja, dataskyddsförordningen innebär merarbete för företag. Men kom ihåg: genom att vara transparent med hur personuppgifter används i ditt företag, visar du inte bara att du värderar individernas integritet, du visar även att du vill bygga ett djupare förtroende. Detta gör att du får och behåller trogna och lojala kunder.

 

Förberedelser

Börja med förberedelserna redan nu. Gör en plan för din Dataskyddsförordningsresa och var lugn som en filbunke i maj 2018 när kunder börjar ställa frågor på hur ni efterlever den nya lagstiftningen!

Avsätt tid till att förstå vad du behöver göra för att möta de nya kraven.

Sprid kunskap och utbilda. Se till att alla i ditt företag som arbetar med uppgifter och data kring privatpersoner är helt insatta i Dataskyddsförordningen och vad den innebär för din organisation.

Kartlägg alla personuppgifter. En viktig sak med Dataskyddsförordningen är “ privacy by design” , vilket innebär att alla avdelningar inom en organisation måste titta närmare på hur deras data och hur de hanterar den. Detta innebär att, istället för att bara samla in slumpmässig information, så måste du veta vad du ska använda den till. Här är några punkter du kan använda dig av för att komma igång.

  1. Vad för typ av personuppgifter hanterar du?
  2. Hur hanterar du den och varför?
  3. Vem har tillgång till den?
  4. Finns det några hot mot integriteten och vilka skador kan de medföra?

Granska dokumentation och affärsförfaranden. Under Dataskyddsförordningen, måste privatpersoner uttryckligen godkänna att deras personuppgifter samlas in och används. Förkryssade rutor och underförstådda medgivanden kommer inte längre godkännas. Läs igenom alla integritetsmeddelanden och offentliggöranden och justera vid behov.

Fastställ policy och förfaranden för hur du vill hantera personuppgifter. Till exempel:

  • Hur kan individer ge sitt godkännande på ett lagligt sätt?
  • Vilket är förfarandet om en individ vill att hens data ska raderas?
  • Hur ska du säkerställa att det görs över alla plattformar och att det verkligen raderas?
  • Om en individ vill att hens data ska överföras, hur gör du det?
  • Hur ska du få bekräftat att personen som begärde att hens data skulle överföras, raderas eller korrigeras, verkligen är den personen hen påstår sig vara?
  • Hur ser kommunikationsplanen ut om det skulle uppstå ett dataintrång?

Vidta säkerhetsåtgärder för att skydda mot dataintrång.

 

Hur kan Lime hjälpa dig?

Lundalogik har noggrant analyserat kraven som Dataskyddsförordningen har och vi arbetar på att förbättra våra produkter, kontrakt och rutiner för att stödja dig som kund under din resa med att efterfölja Dataskyddsförordningen i Lime.

Tveka inte att höra av dig till oss om du har några frågor och funderingar kring hur Dataskyddsförordningen kommer påverka din resa mot att bli en kundmagnet!

 

Mer information

Om du vill läsa mer om Dataskyddsförordningen, titta in på www.eudataprotectionregulation.com.

 

By | 12 September, 2017|Categories: CRM|0 Comments

5 säljsanningar

Vi har sett och lärt oss massor från de tusentals säljprocesser vi deltagit i genom åren.
5 gemensamma nämnare sticker ut. Vi kallar dem säljsanningar.

By | 5 May, 2017|Categories: CRM, Sälj|Comments Off on 5 säljsanningar

Koppla din telefon till Lime CRM

Många av våra kunder har efterfrågat en enkel telefoni-koppling till Lime CRM och tillsammans med våra vänner på Telavox har vi tagit fram en av våra mest enkla och supersmarta kopplingar någonsin!

Ring ut från Lime CRM via Telavox

Tidigare har du kunnat ringa till dina kontaktpersoner genom click-to-call från Lime CRM från alla fält som är av telefon-typ för Skype och Lync. Nu funkar detta även för Telavox Flow! Lime CRM kommer automatiskt känna igen att du har Telavox Desktop installerat på din dator och ringa ut genom ditt Telavox-konto.

Inkommande samtal visas i Lime CRM

Dessutom, när det ringer in till ditt telefonnummer som är kopplat till Telavox och du svarar via Telavox Desktop, så kommer en sökning göras i Lime CRM och vid träff visas personkortet för den person du pratar med. På detta sätt har du den senaste historiken för personen samt personens fullständiga uppgifter ”at your fingertips” och kommer enkelt kunna anteckna vad ni pratade om genom en post i historikfliken.

Vad behöver jag för att komma igång?

För att komma igång med denna smidiga funktion krävs ett Televox-konto samt Telavox Desktop installerat på din dator. Du behöver givetvis också Lime CRM installerat på samma dator samt några timmars konsultation för att koppla på funktionaliteten. Därefter är det bara att köra!

Vill du veta mer?

Fyll i formuläret så berättar vi mer!

Vilka är Telavox?

Telavox telefoni- och växeltjänst Flow har allt ett företag behöver för att enkelt kommunicera och samarbeta med kunder och kollegor. Ring, koppla samtal, chatta och hantera växeln var du vill, när du vill. Allt i en användarvänlig app. Licenser istället för abonnemang ger en enkel och kostnadseffektiv kommunikationslösning. Telavox Flow kan också integreras med Skype for Business där Flow innebär en telefonikoppling och utökad växelfunktionalitet.

Bolaget grundades 2002 som en av Sveriges första IP telefoni-leverantörer. Telavox har expanderat kraftigt och har under de senaste sex åren utsetts till både Gasellföretag och Superföretag. Tidigare i år lyfte London Stock Exchange Group Telavox som ett av Europas mest dynamiska och snabbväxande bolag. Idag är Telavox den nästa största leverantören på svenska företagsmarknaden.

By | 16 November, 2016|Categories: CRM|Tags: |Comments Off on Koppla din telefon till Lime CRM

Customer Success: CRM är som tandtråd!

Att jobba med ett CRM-system är som att använda tandtråd. Alla förstår varför man ska göra det, det kräver inte mycket tid och det ska göras regelbundet för att ge resultat. Ändå gör vi det bara 3 dagar innan och 3 dagar efter tandläkartiden. Varför är det så?

Det handlar naturligtvis om att vi måste ändra våra vanor och rutiner, oavsett om det gäller tandtråds- eller CRM-användande. Jag vågar tom sticka ut hakan och säga att du som använder tandtråd regelbundet också är en duktig CRM-användare!

En av de viktigaste faktorerna för att få ett bra användande är det som händer direkt efter införandet av CRM-systemet. Det är när systemleverantören lämnat, som arbetet i systemet börjar på allvar, och då användarna ska ändra sina vanor.

Ett sätt att aktivera användarna är att sätta upp en plan med olika aktiviteter som driver användande. Det kan t.ex. vara:

  • Det ska vara kul att ändra sina vanor! Börja med att bestämma att ni kommer att fira med något roligt när ni når upp till ert mål, t.ex. ”När vi som team har nått 1000 historiknoteringar så äter vi middag ihop!”
  • En tid efter användarutbildningen håller superanvändarna ett uppföljningsmöte där de går genom det som man märkt inte riktigt används som det var tänkt, och samtidigt passar man på att ha en frågestund för användarna.
  • Varannan vecka skickar superanvändaren ut ett mail med relevanta nyckeltal (nya affärsmöjligheter, antal kundbesök etc) ut till användarna. Gärna med veckans CRM-tips också, något som gör det lättare att använda CRM-systemet.
  • Visa att ni använder informationen som användarna lägger in, t.ex. genom att ta ut en pipelinerapport och en aktivitetsrapport på säljmötet. Använder ingen infon så finns det inget incitament för användaren att lägga in den!

Glöm inte att sätta deadlines för aktiviteterna och vem som är ansvariga för att de utförs.

Lyft ditt CRM-användande och implementera CRM

Har du några andra tips på hur man kan få igång användandet? Dela gärna med dig!

Vill du ha mer? Kolla in vår kunskapsbank!

By | 11 October, 2016|Categories: CRM|Comments Off on Customer Success: CRM är som tandtråd!

7 steg för att öka användandet i ditt CRM-system

Var det ett tag sedan ni implementerade ert CRM-system? Känner ni att användandet har sjunkit sedan starten? Lugn, det är helt normalt att aktivitetsnivån går ner något och att de gamla vanorna gör sig påminda.

Så vad skall man då göra för att lyfta användandet i CRM-systemet? Jag har summerat sju punkter som kan hjälpa er! Och kom ihåg: målet ska såklart vara en 100%-ig användargrad men fira varje framgång och tänkt på att varje procent ökat användande ger er en konkurrensfördel och ett positivt ekonomiskt utfall.

  1. Sluta aldrig revidera

    Se till att ditt system alltid är levande. Lyssna på organisationen, intervjua användarna, förenkla, förbättra och tänk om. Ha i åtanke att  arbetet alltid kan förbättras och göras enklaste och mer effektivt.

  2. Koppla in omvärlden

    Genom att koppla in omvärlden kommer det blir klart mer intressant att använda systemet.Exempel? Importera företagsuppgifter automatiskt i systemet. Se aktuell ekonomisk information direkt från ERP-systemet. Eller kanske vill du kunna ringa upp en kund genom ett enkelt klick på telefonnumret?

  3. Återkoppla och motivera

    Låt användarna få direkt återkoppling på sitt arbete, i realtid. Snygga grafer och summerade insikter är lysande exempel på återkoppling i realtid. Tydliga trafikljus som visar utfall vs. Uppsatt mål.Användandet ökar direkt när man ser att sina kalla samtal och alla kundbesök gör skillnad.

  4. Håll en hög utbildningsnivå

    Gör upp en plan för hur alla på företaget ska hålla en hög utbildningsnivå. Nyanställda ska få en grundkurs och personal med längre frånvaro kan behöva en uppfräschning.Efter ett tags användande får ofta en uppföljningsutbildning stor effekt då användarna kan ha frågor och funderingar de inte hade vid projektstarten.

  5. Förenkla

    Enkelhet ska vara en ledstjärna. Ta bort fält ni inte använder, se till att programmet startar så fort användaren slår på datorn. Sker rapportering löpande? Skapa då en rapport som chefen enkelt kan ta ut på egen hand.

  6. Motivera och spara tid

    Alla vill spara tid. Kan du visa på hur användarna sparar tid får du med fler på tåget.
    Besvara frågan ”Whats in it for me?” och koppla belöningssystemet till användandet.Uppmärksamma eldsjälar och aktivera användaren internt, ni kanske kan utlysa en tävling?

  7. Ställ krav!

    Låt det vara tydligt att det är ett uttalat krav från ledningen att samtliga ska använda systemet. Och se framförallt till att ledningen föregår med gott exempel.Motivera, ställ krav och utbilda tills alla accepterar systemet.

Vill du ha alla punkter samlade i en smidig poster? Då kan du ladda ner en här – varsågod!

Lyft ditt CRM-användande och implementera CRM
By | 16 May, 2016|Categories: CRM|Comments Off on 7 steg för att öka användandet i ditt CRM-system

Är det dags att fräscha upp er försäljningsprocess?

Jag stöter dagligen, ute hos kunder, på gamla försäljningsprocesser och arbetssätt som kan förbättras och effektiviseras, och jag är säker på att vi är många som känner igen oss i det. Det kan vara allt från att man inte får samma resultat på sina pitchar som förut, till att uppföljningarna inte längre passar kundens köpprocess. Därför har jag valt att, i detta inlägg, sammanfattat tre steg som du kan genomföra när du upptäcker att försäljningsprocessen inte längre passar dina kunders köpprocesser.

Så hur upptäcker man då problemen? Jo, har du någon gång funderat på varför ni stänger färre leads? Eller varför ni har svårt att boka möten? Har du då försvarat det med att; det har dykt upp en aggressiv konkurrent på marknaden? Eller att kunden är svår att få tag på? Då behöver du sannolikt se över de processer ni jobbar med.

Ouppdaterade processer leder allt som oftast till att du måste jobba hårdare och hårdare för att uppnå den satta budgeten, och har man väl gett sig in i den bubblan, är det svår att ta sig ur och få ett annat perspektiv på situationen. I en hektisk vardag verkar det oftast som att den enda lösningen är att jobba ännu hårdare, men det du egentligen gör är att lägga onödigt mycket energi på en process som inte fungerar. Lyckligtvis finns det relativt enkla åtgärder att vidta för att undvika detta:

  1. Börja med att regelbundet utvärdera försäljningsarbetet. Se till att du gör rätt aktiviteter i förhållande till kundens köpprocess.
  2. När du ser att något inte fungerar, ta reda på varför det inte fungerar – vad har förändrats?
  3. När du vet vad som har förändrats, ta reda på hur du ska anpassa dig till förändringen.
  4. Gör en kostnads / nyttoanalys av vad anpassningen skulle innebära. Är det en liten justering i ett utskick, eller måste ni lägga in en helt ny kontaktpunkt för kunden? Om du märker att det är en stor förändring är det alltid klokt att bryta ner den i mindre bitar. Sätt ihop en projektgrupp som ansvarar för att driva projektet framåt. Om COI (Kostnad för passivitet) är hög, kan det vara smart att ta in extern hjälp om det är svårt att avsätta den tiden inom företaget.
  5. Prioritera så att du får förändringen på plats, ju förr desto bättre. Det kommer att underlätta livet för både dig och dina kunder!

Det är lite som tvätta, om du kör en maskin om dagen (utvärderar dina processer ofta), undviker du den stora tvätthögen (de extra tuffa tiderna med försäljningen) som till slut svämmar över i tvättkorgen. Om du ser över processerna, så att de matchar kunden och dess köpbeteende, kan jag lova dig att du kommer se positiva förändringar i dina försäljningssiffror och du slipper ett badrum fullt med smutsig tvätt! Lycka till!

By | 2 May, 2016|Categories: Sälj|Comments Off on Är det dags att fräscha upp er försäljningsprocess?