Häromdagen promenerade jag runt på Stockholms gator och gick förbi en stor flashig Audi Q7 täckt av en gigantisk logga. Det var ingen tvekan om att bilen tillhörde ett välkänt företag som sysslar med skrivare och andra kontorslösningar. Jag har tidigare varit kund till detta företag och tänkte direkt ”Jäklar, jag måste verkligen ha betalat ett överpris”.

Detta byggdes på när jag häromdagen blev omkörd av en värsting-BMW från samma företag.

Eftersom jag arbetar med marknadsföring är jag kanske lite skadad, men jag tror inte jag är den enda som reflekterar i dessa banor. Allt man som företag gör och sätter sitt namn på blir en del av hur varumärket uppfattas.

Vilken bransch är du i?

Samtidigt beror det på vilken bransch ditt företag befinner sig i. Hade dessa två dyra bilar istället varit stripade med en framgångsrik juristbyrå så hade jag förmodligen tänkt ”Åh, det måste gå bra för dem”, vilket istället hade stärkt deras varumärke. För om en juristbyrå tjänar mycket pengar – då måste de vara duktiga och vinna många mål, eller hur?

Befinner man sig däremot i en bransch där man konkurrerar med pris, så som bolaget som äger de nämnda bilarna, kanske det inte är så smart att skryta med dyra tillhörigheter.

Lånad från Niklas Bondessons avhandling Tracing the Drivers of B2B Brand Strength and Value

Lånad från Niklas Bondessons avhandling Tracing the Drivers of B2B Brand Strength and Value

Kanske Toyota – eller en Volkswagen?

Allt du gör påverkar som sagt ditt varumärke. Såväl val av telefoner och datorer som kläder och bilar. Tänk ut och skriv ner vad du vill att ditt varumärke ska representera och inför varje beslut ställer du dig frågan: ”Rimmar detta med vårt varumärke?”. Är svaret ja så är du på rätt spår.

Varumärket är oerhört viktigt – för såväl befintliga som potentiella kunder. Låt inte ett prospekt gå förlorat, eller en kund blir upprörd för att du tagit fel beslut i inköp av en bil.