De flesta varor och tjänster är idag ganska lika varandra, både till kvalitet och pris. Konsumenter har svårt att utifrån marknadsföring bedöma vilka varor eller tjänster som bäst passar deras behov, och därmed blir besluten baserade mer på känsla än på reson. Därför gäller det för företag att ligga steget före och konkurrera med något annat än pris – det är här god kundvård kommer in i bilden.

Kunden väljer dig – på referenser

Hur gör du själv när du köper något? Laddade du ner alla tänkbara tekniska specifikationer på den senaste telefonen du köpte? Eller frågade du de i din närhet om vad de tycker eller läste recensioner från användare? Vi människor är flockdjur och ju tidigare leverantörer inser att vi bryr oss mer om vad andra tycker än om vad leverantören säger, desto bättre! Fram med alla relevanta referenser du har och visa ditt prospekt.

Läs mer:
Referensförsäljning – en avgörande faktor
Våga be om nya leads

Glada kunder skapar nya kunder

CRM och god kundvård handlar egentligen kort och gott om att behandla sina kunder så som du själv hade velat bli behandlad. Om du gör det kommer dina nöjda kunder berätta det för andra och du får belöning i form av nya kunder. Här på Lundalogik lever vi efter devisen ”underlova och överleverera”, ett ganska enkelt sätt att göra kunden nöjd!

Läs mer:
5 knep för att lyckas med god kundvård
Underlova och överleverera

Word of Mouse

Idag är kunder mer benägna än någonsin att snacka ut om sina kundupplevelser, och de gör det gärna på internet. Var medveten om att det framförallt är kunder som känner sig dåligt bemötta som talar ut – och att det kan bli förödande för ditt företag om/när snacket börjar gå. Jobba därför proaktivt med bra säljstöd och god kundvård, så att kunderna blir positivt överraskade och skriver om det istället. Det är ovärderlig marknadsföring!

Läs mer:
Word of Mouse
När något går snett… vänd kunden!

Du effektiviserar

Det jag talat om hittills handlar om det vi kallar toppen av CRM-pyramiden – att bli en kundmagnet. En förutsättning för att komma dit är såklart att ha ordning och reda på din kundinformation, vilket i sin tur gör att du kommer att jobba mer effektivt. Vem vet? Kanske får du ännu mer tid över till kundvård då?

Läs mer:
Varför CRM-system
CRM-system

 

Gillade det här inlägget så kommer du älska vår poster.
– Ladda hem den här!

Lyckas med ditt CRM-projekt